vrijdag 11 juli 2014

Motie D66 over maatschappelijk vastgoed unaniem aangenomen

In de raadsvergadering van 10 juli jl. hebben wij een motie ingediend om inzicht te krijgen in het maatschappelijk vastgoed van de gemeente.

Waarom deze motie? Wij werden getriggerd door een pachtovereenkomst met de roeivereniging voor een bedrag van 22 euro en wat centen. Dit riep bij mij de gedachte op dat het meer kost om dit bedrag in rekening te brengen en financieel in de administratie te verwerken dan de grond ‘om niet’ te verstrekken. ¬†Bijvoorbeeld via een gebruiksovereenkomst die door beide partijen getekend wordt.

Een gemeente heeft heel veel gebouwen en gronden die men aan verenigingen, organisaties, scholen enz. in gebruik geeft. Het is niet heel erg duidelijk hoe veel van dit soort overeenkomsten Weert heeft. En om welke gebouwen en welke gronden gaat het dan precies? En wat zijn de jaarlijkse kosten per pand aan ozb, verzekeringen, onderhoud enzovoorts? Welke contracten liggen eronder?En ontvangt de gemeente basis van deze contracten inkomsten? Allemaal onduidelijk.

Natuurlijk kun je niet voor een vereniging iets anders bedenken en moet je het in zijn geheel bekijken. Dat dit nodig is, blijkt uit het antwoord dat wij van de gemeente gekregen hebben. Het gaat om afspraken van meer dan 30 jaar geleden waarin contracten voor 50 gulden per jaar zijn afgesloten. In eerste instantie bedoeld als tijdelijke afspraken maar in de praktijk blijkt dat toch anders uit te pakken.

Tijd dus om te kijken hoe het ervoor staat met ons maatschappelijk vastgoed. De motie werd ondersteund door de andere partijen in de raad en werd unaniem aangenomen.

Marie-Michèle Stokbroeks